Thursday, 28 June 2012

sudah reput nak~

     "Along...bgn da pkul 530 dah ni... Long..bgn~"

     Mata ku terbuka kecil... Rasa ingin tidur semula..mngantuknya... Sgt2... Namun ku turunkan kaki kanan ku perlahan lahan...lantas ku tarik seluarku ke atas, ku tarik bandage yg dililit di sekeliling pehaku itu...kemudian ku buka pula 'gauge' yg ditmpal menutup luka2 dari bekas besi yg pernah doktor pacakkan di kakiku...dengan besi itu, dapatlah aku menonton euro2012 secara langsung & in HD..beyond gitu..

     Kelihatan luka-luka semakin kurang...cuma parut-parut saja yg tinggal..biarkanlah parut di kulit asal jangan sesekali tinggalkan parut di hati ibu bapa ku...

     Ku bangun perlahan-lahan dengan 'walking frame' ku ke arah bilik air... Mandi..Alhamdulillah..lebih mudah untuk mandi tanpa besi..kalau tak puaslah siram sebelah badan je...sekarang boleh mandi seperti biasa...selesai mndi.. ku angkat hadas kecilku dengan air mutlak yg mengalir sejuk...segarnya... Selesai bersiap-siap dan solat.. Sebelumku bergerak ku cium pipi dahi ibuku...

     Hari ni hari ke2 aku berubat di seremban..kmpung merbah.. ubat secara tradisional... Smpai lebih kurang pkul 730... Segera ayah mengambil no giliran...32.. adoi lambatnye... Wak mus mula membuka pintu rumah jam 8 pagi... Tetapi ada yang dah datang sejak pukul 4 lagi untuk mngambil no...ramai... Kira-kira pukul12 lebih barulah no ku dipanggil...
"mlm td sakit x?"
"x wak"
"saya buat untuk kamu sampai pukul 230 pg.. tolong kamu ada masalah.. besi yang pernah duduk dalam kaki kamu tu menyebabkan kaki bernanah dan nanah tu mengalir dalam tulang2..hingga menyebabkan tulang kamu mereput..macam takde getah...susah nak bercantum.. tp kita cuba cara lain..."
Maknanya aku akan diubati lain daripada pesakit patah yg lain..kerana dah terlalu lama..
Aku agak terkasima,,bukan terkasima tengok wak tu seksi ke apa,,aku terkasima apabila tiap2 anggota yang aku rasa patut direpair semuanya diusik oleh wak tanpa perlu ku beritahu...
  1. Pergelangan kaki (tak boleh angkat kaki ke atas)
  2. Lutut (tak lurus tak straight)
  3. Peha (tulang tak cantum)

     Lalu dibacakn doa-doa yg biasa ku dengar ada sebahagiannya di ambil dari ayat-ayat al mathurat..dan banyak lg ayat-ayat lain... Dialas kakiku dengan kakinya. Di tekan sisi peha ku lantas menyuruh ku memijak kaki nya...

Prapppp~ (tulang peha ku berbunyi) arghhhh skt... Aku hanya tahan dengan badan menggigil.. sambil terterik pinggangku.. sakit...dialihkan tangan ke titik yg lain...lalu disuruh memijak kakinya lagi..tiada apa yg brlaku..tak sakit seperti tadi... Di alih ke tmpt lain... 

Prappppp... Bunyi tulangku meletup lagi..bom cikebom meletup...arghhhh.... Berpeluh-peluh aku menahan sakit...apa yang dikatakan langsung tak ku dengari..aku hanya tahu aku sedang sakit...lantas aku merasakan bahu ku dipegang..ayah memegang bahu ku..dia mngerti kesakitan ku itu...

prapppp... Lagi tulang berbunyi....merah muka ku...

"Tahan sakit ye nak..sian saya tengok anak ni..da lama sangat..." Selepas beberapa lama aku tak berasa sakit lagi  selepas beberapa lama walaupun wak itu menekan tempat yang ditekan tadi... Mula-mula dia berkata pada tulang "hai tulang...kau baiklah dalam 3 mnggu...dalam 3 mnggu boleh berjalan...tp harini dia berkata...hai tlg kau sembuhlah dengan sempurna dalam 3 bulan"

Aku telah ikhtiar banyak tempat...tapi tiada yang 'rasi' bak kato orang tuo...tiada yg serasi... Bkn aku tak mahu percaya... Tetapi hatiku sendri yg menolaknya... Petua ayah...sebelum berubat cuba yakin yakin yakinkan hati...aku yakin boleh sembuh...cuma kadang kala sikap org yang mengubati ku ada yang agak meninggi diri... Bukan nak memalukan sesiapa. Tetapi bayangkan anda tengah sakit mengharapkan ada penawarnya. tetapi tukang tawar kata seperti ini (tempat lain yang pernahku pergi)

"Ini senang je ni.. petik jari boleh buat"
"N9 xde org boleh buat ke?"
"Kejap je boleh baik ni.. Senang je"

Lihatlah... Setelah berpuluh-puluh kali berubat barulah pakcik ni mengakui banyak-banyak pesakit yang datang... akulah pesakit yang paling susah pernah dia cuba ubati... Tak baik pon... Mungkin inilah hikmah sakit ini... Menundukkan kepala orang yang merasakn mereka hebat... Agar selepas ini mereka lebih baik lebih rendh diri lebih IKHLAS dalam mengubati orang... 

     Wak mus yang di kampung bukit merbah ni tidak begitu... Aku yakin dengan kuasa Allah dan melalui wak mus ni...insyallah inilah perubatan yg serasi denganku.. memang ku dapat rasakn bagaimana perbezaan kaki ini...mngkin baru lagi..insyallah tak lama lg sembuhlah...sah hampir 2tahun tapi aku masih tak mampu lepaskan tongkat ku itu...aku redha... Tanpa rasa kesal tanpa rasa risau...aku hambanya aku terima segala-galanya..semuanya yg terbaik untukku.. 

     Air ubat yg diberi kepadaku rasa kelat...air mineral je pon..ttapi kalau aku minum aku rasa air itu kelat macam makan rambutan muda (sape tak tau kelat tu macam mana boleh try mkn rambutan muda) tp kalau orang lain minum mereka tak rasa kelat pon..pelik betol... Aku harap inilah pengakhiran perubatan ku... Ni la yang terakhir.. aku harap sebelum raya aku da lepas tongkat... Da bole keje da bole 'on' menyaman insuran kereta yang melanggarku di mahkamah... Harap-harap segala kesusahanku dan ibu bapaku berbayar... Tak di dunia aku nak di akhirat...
Gambar hiasan model remaja edisi temerloh (kenyit comey gitu nyahhh~)
Yang paling penting aku nAk kawen...kawen.... Kawen..... (leleh air liuq)

Eh eh...mntk maaf...terlebih sudah mak jemah..

"TIADA YANG LEBIH MULIA MELAINKAN BERSIKAP MERENDAH DIRI DALAM DALAM SEGALA URUSAN"


Yang melaporkan berita

9 comments:

  1. haha..aku dah agak dah.. gambar die yg mnyebabkan ramai nk bace blog aku..hahahah

    ReplyDelete
  2. ceyh...gambo yg secare tibe2 sungguh. kahkahkah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERGHHH~ saje je ltk gambo model..ramai plk yg bace entri ni..dasat..hahah

      Delete
  3. Assalamualaikum! Ada alamat wak mus tu x? Kalau ada boleh emel pd sy...rose.lan838@gmail.com...terima kasih

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum boleh saya dapatkan contact number beserta alamat wak mus? Klu ada emailkn pada sya wanie_gtn@yahoo.com....terima kasih jika en dapt membantu sya..

    ReplyDelete
  5. Salam bro ada contact num wak mus? Tolong email I yogananthm@airasia.com.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum, boleh saya dapatkan contact number beserta alamat wak mus? Klu ada emailkn pada saya 'muhamadhafiz.abrazak@teleflex.com' terima kasih.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget