Saturday, 23 June 2012

Kaya di sini atau di sana?


     Duit, okaneお金, wang, pitih & money...Semuanya benda yang sama yang menjadi idaman setiap insan di dunia ini. Sudah menjadi lumrah alam bahawa hampir setiap insan di dunia ini begitu mendambakan kesenangan dan kekayaan. Walau bagaimanapun, ada juga yang bersikap sebaliknya. Ada yang menganggap cukup makan pakai cukup untuk hidup jadilah asalkan tidak berhutang. Ada juga yang hidup melarat kerana kesempitan wang. Ada juga yang sentiasa mengeluh apa bila ditimpa kemiskinan. Janganlah jadikan alasan dengan kemiskinan yang melanda diri hingga tergadai maruah diri dan agama. Murtad kerana senang dengan mubaligh kristian yang prihatin. Nauzubillah. Diri ini tiada niat untuk menghukum, diri ini tiada hak untuk mengatakan tinggi rendah iman seseorang tetapi jika kerana dek tak larat hidup melarat janganlah hingga tergadai agama, itu lemah imanlah namanya. Pernah ku terbaca seorang insan yang mempertahankan orang yang telah murtad ini dalam facebook 

"siapalah kita untuk mengukur tahap keimanan mereka. Ini semuanya kelemahan pengagihan zakat hinggakan ibu tunggal hidup miskin dan menyebabkan isu murtad ini timbul"

Wahai si polan bin si poland(poland da kalah euro yeay). Janganlah anda terlalu menyalahkan institusi zakat di Malaysia, salahkan dahulu orang yang menggadaikan agamanya. Mengapa perlu gadaikan agama? Kesusahan hidup itu kan NIKMAT dari ALLAH sekiranya MEREKA BERSABAR DAN REDHA. Tak begitu?

Wahai atifkun anda apa tahu erti susah? erti miskin? Anda tidak berada di tempat mereka. Maaf, saya mengerti apa itu susah. Sesungguhnya ALLAH MENURUNKAN MUSIBAH DAN KESUSAHAN KERANA ALLAH TAHU TAHAP KEMAMPUAN KITA DALAM MENGHARUNGI CABARAN DAN DUGAAN. ALLAH MAHA MENGETAHUI.

     Tujuan diri ini menulis kali ini bukanlah nak memberitahu untuk sekalian makhluk bahawa diri ni kaya dengan wang mahupun diri ini terlalu miskin atau pun diri ini hensem atau pun diri ini tinggi iman dan sebagainya. Diri ini hanyalah insan biasa yang sederhana yang tak berduit, nak nikah nak beri nafkah kat isteri pon tak cukup. Batin? hmmm hmmmm tak try test tak tau lagi camne (jangan merepek..serius ni). Diri ini juga bukan mahu mengulas dengan lebih lanjut isu murtad yang berlaku secara berleluasa di Malaysia. Diri ini cuma mahu mengutarakan persoalan kepada semua rakan-rakan muslim yang membaca, adakah dengan kekayaan dunia ini maka sudah pasti anda akan senang di syurga nanti? Bukanlah bermaksud diri ni berasa cemburu dengan kekayaan yang anda semua miliki. Nak kaya sila lah tetapi benarkah segala-galanya di sini?bukankah di sana? Benar, saya tak nafikan mungkin dengan kewangan yang baik kita mampu melakukan amal jariah di sana di sini. Orang yang hidup bersederhana pon mampu membuat amal jariah. Nilai tak penting yang penting hanyalah keikhlasan diri dan keredhaan Allah s.w.t.

     Sedarkah anda bahawa orang yang mempunyai harta kekayaan yang banyak terpaksa menunggu lama ketika di padang masyar nanti? Mana diri ini tahu? Benar...memang benar.. diri ini tak terima pon wahyu dari Ilahi yang mengatakan bahawa semakin kaya orang itu semakin lambat dirinya dihisab di akhirat nanti(science 101 hipotesis la plak).Tetapi diri ini pernah membaca

Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
          Aku berdiri dipintu syurga, maka aku dapati kebanyakan orang yang memasukinya  adalah daripada kalangan orang miskin; sedangkan orang-orang yang kaya tertahan. [Sahih: Sebahagian dari hadis yang panjang dari Usama bin Zaid radiallahu 'anhu, dikeluarkan oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih Muslim - no: 2736. (Kitab Raqa'iq, Bab Kebanyakan Ahli Syurga adalah...]

 ada satu lagi hadis

Berdoa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Ya Allah, hidupkanlah aku dalam kemiskinan, matikanlah aku dalam kemiskinan dan kumpulkanlah aku (pada Hari Kiamat kelak) dalam golongan orang yang miskin.  [Sahih: Hadis daripada Abu Sa'id al-Khudri dan Ubadah bin Saamit radiallahu 'anhuma, dikeluarkan oleh Abad bin Hamid (1002), Ibn Majah (4125), al-Thabarani (dalam al-Du'a, dinukil oleh al-Haithami dalam Majma' al-Zawa'id - no: 17906 dan al-Ajluni dalam Kasyfu al-Khafa' - no: 538), al-Hakim (7911), al-Baihaqi (12930), al-Khatib (Tarikh al-Baghdad - no: 2086) dan lain-lain; dinukil oleh al-Munziri (al-Targhib wa al-Tarhib - no: 4665 & 4666), al-Maqdisi (Ahadith al-Mukhtarah, jld 8, ms 270-271) dan al-Suyuti (al-Jami' al-Sagheir - no: 1454 & 1554).]

      Pasti ramai ingin tahu mengapa ada letak [Sahih sekian sekian sekian] di belakang hadis ini. Sebenarnya diri ini mahu mengutarakan cerita Saidina Abdul Rahman bin Auf. Seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang sangat dermawan. Walaupun hartanya habis didermakan pasti Abd Rahman bin Auf ni akan kembali mempunyai harta yang banyak. Terdapat 1 hadis yang mengatakan Rasulullah s.a.w nampak Abdul Rahman bin Auf ini masuk syurga dalam keadaan merangkak kerana harta yang banyak tetapi hadis itu sangat daif, maka tak sesuai lah nak kita bincangkan di sini.

     Walau bagaimanapun, merujuk 2 hadis di atas sedarlah kita bahawa Allah sebenarnya membantu hamba-hambanya yang tiada harta di dunia. Kemiskinan itu jika kita fahami maksud sebenarnya, mereka hanyalah miskin HARTA, WANG RINGGIT DOLAR YEN atau sebagainya bukan miskin amal atau miskin taqwa. Yakni mereka miskin di dunia tetapi hati kaya dengan taqwa dan taat kepada perintah Ilahi kerna sesungguhnya HARTA yang abadi itu ada di sana bukan di sini. Harta yang abadi ialah kebahagian bersama keluarga, anak-anak yang soleh dan harta yang abadi itu ialah harta yang mampu dibawa ke akhirat kelak yakni AMAL. Yang paling penting mereka ini sedar dan syukur dengan segala kurniaan Ilahi. Mereka sedar bahawa Allah turunkan ketidak'kaya'an (amboi bahasa melayu diri ini) mereka di dunia hanyallah semata-mata untuk kesenangan di akhirat SEKIRANYA mereka redha. 

     Mengapa diri ini buat caps lock kat SEKIRANYA? Tiada guna jika anda miskin dan hidup melarat tetapi anda mencuri dan melacurkan diri(ni ada sorang ustazah kata harus melacurkan diri sekiranya darurat). Wahai ustazah yang budiman (nama tak sebut..masuk politik) daripada melacur untuk mendapatkan sesuap makan dan minum lebih baik mati kebuluran tanpa maksiat. Sebelum akhiri bicara tak sah kalau tiada pencuci mata (pantunlah ..pencuci mulut makanan)

 "Da lama tak mesej2,
kat si chubby, si tembam dan si barbie,
Entri kali ni penuh mesej,
Agar dapat perbaiki diri sendiri."

"Rindu pada bulan,
bulan tak peduli,
rindu pada matahari,
matahari kata lu carilah bini"

"Dah lama tak bercerita,
Tiada masa orang bizi,
Arini pasal miskin kaya,
Kot ada terasa I'm sorry"

"JANGAN MERUNGUT JANGAN MELANGUT, HARGAI KEMISKINAN HARGAI KESUSAHAN,  DI SEBALIK KESENGSARAAN ADA SYURGA IDAMAN"


Diri yang rendah dan pendek(syukur la tu ade gak orang nak)

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget