Friday 25 May 2012

Satu permulaan

                                                       Raya 2010 yang lalu (hiasan je)


        Setelah sekian lama aku menghilang (xdela menghilang mana), daku kembali ke arena ini dengan harapan tulisan ku mampu memberi sesuatu yang amat bermakna dalam kehidupanku dan orang yg membacanya. 5 Mei yang lalu genap sudah daku berumur suku abad yakni 25tahun (kot2 sapa2 x tau apa itu suku abad). Suku abad bukanlah satu jumlah nombor yang sedikit, selama 25tahun ni apa yang bakti yang telah daku taburkan kepada diri sendri,keluarga dan masyarakat. Mungkin dengan kembalinya daku dari tanah matahari terbit, dapatlah aku berbakti kepada pembangunan ekonomi negara walaupun kilang yang aku bekerja sekarang ialah kilang Jepun yang dibina di tanah airku ini. Sekurang-kurangnya kilangku ini ada juga memberi sumbangan kepada masyarakat di sekitar Senawang,N9 serta sumbangan kepada  cukai pendapatan negara.

       Tetapi malangnya hampir 6bulan aku bekerja di sini, aku ditimpa kemalangan yang bagiku adalah dugaan terbesar dalam hidupku (setakat ni la). Ketika itu aku bersama Motor kesyanganku (ninja250r) yang baru sahaja dibeli beberapa bulan telah dilanggar dari depan dan di jalanku sendiri. Pada ketika itu memang aku tidak ingat apa yang dah berlaku. Cuma aku ingat hanya sepasang cahaya lampu memasuki line jalan aku dan pada sangkaanku aku dah mengelak, rupa-rupanya aku mengelak kepala je agar muka ensem ni x cacat celah yg selebihnya patah riuk hahahah. Tangan kanan, kaki kanan,tulang punggung kanan lari ntah ke mana dan 3 jari yang hilang dah dimakan semut (ayah & angah x dapat cari).

       Sesungguhnya Allah menurunkan musibah-musibah hanya untuk hamba-hamba yang beriman dikasihiNya. Petikan hadis

[ Daripada Anas RA katanya, telah bersabda Rasulullah SAW, “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang hambanya, disegerakan bagi hamba itu balasan sewaktu di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki dengan hambanya keburukan ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya di hari kiamat. Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya ujian, sesungguhnya Allah itu apabila dia mengasihi sesuatu kaum dia menguji mereka dengan kesusahan. Sesiapa yang reda dengan kesusahan itu akan mendapat keredhaan Allah dan siapa yang tidak redha maka dia akan menerima kemurkaan Allah.”]
terbuktilah bahawa
  1. Orang beriman akan diuji menurut tahap keimanan dan kedudukan mereka di sisi Allah.
  2. Bersabar menghadapi bala atau penyakit akan menghapuskan dosa.
  3. Di antara tanda-tanda seseorang itu disayangi Allah ialah bala ujian yang ditimpakan ke atasnya.
  4. Oleh itu kita wajib bersabar atas kesusahan yang menimpa kita agar tidak ditimpa bala dua kali, yang keduanya ialah kerugian luput pahala.
  5. Seseorang yang sabar menghadapi kesusahan hidup adalah sebagai tanda bahawa dia dikasihi Allah. Orang yang tidak dikasihi Allah dilambatkan balasannya iaitu sampai ke hari kiamat.
  6. Seseorang yang bersabar menghadapi kesusahan akan diberi ganjaran yang setimpal dengan kesusahan yang dihadapi itu.
            Aku redha dengan segala yang telah berlaku kerana orang yang ceria riang(tangan kat bahu mata ke atas) macam aku ni kerana aku yakin pada Tuhanku. Segala perancangan Dia adalah yang terbaik untuk diriku.Bukanlah satu permulaan yang baik untuk permulaan permbuka kata blog untuk bercerita benda-benda ni, tp apa kan daya pada hakikatnya daku tiada idea untuk dilontarkan sebagai pembuka bicara. Sebgai penutup cerita meh sini serangkap pantun untuk semua.

            "2 3 kucing berlari gigit barbie,
              barbie digigit sampai putus kepala,
              nanti aku cari lagi,
              benda2 yang nak dicerita"




3 comments:

  1. If you feel that you're very down. Just close your eyes and say, "This is my journey. He puts me here. It's His PLAN..so I have just to carry on and trust Him"..nice entry..
    yang slek nye..barbie tu memang carik gaduh betol ni..hahaha

    ReplyDelete
  2. niat dihati ikhlas jgn pendam
    guna barbie smata2 nak balas dendam
    hahhahah

    ReplyDelete
  3. hahaha...ingatkan dah pupus dah pantun berbisa tu.. =="

    ReplyDelete