Friday, 7 September 2012

Jalin silaturrahim part2

     "Atif macam mana awak buat si polan bercakap dengan awak? Pandai awak ambil hati dia" tegur salah seorang kerani HR kepadaku. "Entahlah, elok je dia bercakap dengan saya. Kenapa?" tanya diriku pelik. " Si polan ni susah nak bercakap sikit dengan kitaorang. Sepatah yang ditanya sepatah yang dijawab"

     Tajuk kali ini bukanlah berkaitan bagaimana hendak mengorat awek-awek muda (koiiiii~ ahahah) atau sebagainya tetapi menceritakan serba sedikit pengalaman berdepan dengan rakan sekerja. Aku bukanlah seorang yang hebat dalam hal-hal komunikasi ni. Namun diri ini boleh memberi sedikit tips untuk rakan-rakan yang mempunyai masalah dalam komunikasi bersama rakan sekerja. Ini hanya pendapat diriku dan ianya tak semestinya tepat & benar, cuma sekadar memberi sedikit idea dan tips bagaimana untuk menjadikan suasana kerja anda itu menyenangkan.

1) Kenali rakan anda
Kenali sifat rakan dahulu. Jangan terjah rakan sekerja anda tanpa usul periksa bagaimana sikapnya. Untuk rakan-rakan yang suka loya buruk macam saya, diingatkan bahawa jangan sekali-kali anda meloyakan orang lain tanpa mengenal hati budi rakan sekerja anda. Mungkin dia akan menyampah tengok anda. Pengalaman saya mula-mula bekerja, saya lebih bersikap mendengar dari bercakap kerana kita merupakan staff baru di sana & kita perlu kenal pasti bagaimanakah sikap tiap-tiap rakan sekerja, pekerja bawahan kita mahupun operator(kilang). Saya boleh mengategorikan mereka sebagai
  1.      Senyap suka buat kerja sendiri
  2.      Agak sombong dan memilih kawan
  3.      Peramah dan friendly
2) Approach mengikut kategori yang sesuai
Kita ambil contoh yang paling mudah ialah kategori no3. Orang yang peramah, friendly & suka berseloroh adalah orang paling mudah didekati. Pada hemat saya anda mungkin tiada masalah dengan orang sebegini. Jika anda mempunyai masalah mendekati mereka, maka anda cuba kaji selidik diri anda dahulu. Mungkin anda yang mempunyai masalah.

Orang yang paling sukar untuk didekati ialah orang yang bersikap agak sombong dan memilih kawan. Pada pendapat saya orang-orang begini perlukan lebih masa untuk didekati. Malangnya saya tidak ada pengalaman untuk mendekati orang sebegini tetapi orang-orang sebegini boleh didekati dengan perkara-perkara yang mereka minat. Contohnya, jika si A seorang yang sombong tetapi amat meminati bola, futsal atau sebagainya, ajak dia bersama-sama beriadah dan jangan sisihkan dirinya. Kadang kala, orang-orang sebegini akan menjadi lebih dekat dan rapat dengan orang yang mereka habiskan masa bersama.

Seseorang yang senyap dan suka membuat kerja sendiri boleh didekati dengan menyibukkan diri sendiri dengan mereka. Banyakkan masa bercakap dengan mereka. Ajak mereka keluar makan, menonton bola mahupun apa sahaja aktiviti. Jika kita ada kereta & dia juga mempunyai kereta, jangan gunakan kereta sendirian berhad. Kalau saya "Ehh den tumpang ko la (ko naik ngan den la) membazir minyak yo poie asing2, jom poie KFC jom situ jom sini"
Kadangkala orang-orang sebegini bukannya tidak mahu bercakap cuma dia malas ngan bercakap. Jadi saya sering mulakan conversation dahulu. Jangan pula anda banyak cakap dengan orang yang senyap tapi panas baran. Tak pasal-pasal anda kena tempik. Sila berhati-hati dengan orang yang bad temper.
Jangan lupa, percakapan yang serius kadang kala tidak mendatangkan hasil. Tiap-tiap conversation perlu diselitkan dengan komedi lawak basi atau sebagainya. Don't be too serious when other people see you just as funny as their are.

"Untuk memiliki rakan-rakan yang baik dan ramai, buang sikap sombong dalam diri. Untuk memiliki hati rakan-rakan sekerja, anda perlu bersikap terbuka. Pabila rakan sekerja anda menyukai anda, maka sebarang masalah kerja boleh dirujuk kepada mereka. terumatanya saya yang baru bekerja"

p/s -24 September ni genaplah 2 tahun accident. Moga diri ini cepat sembuh dan bekerja semula
p/s no2- korang jangan percayo bulat-bulat pula ngan apo yang den tulih. Membongak yo

Rakan sekerja yang tak berwibawa





No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget