Tuesday, 28 August 2012

Syawal yang lalu

Syawal kali ni disambut sederhana
Seperti-seperti tahun sebelumnya
Cuma syawal ini berlaku sedikit lonjakan paradigma
Moga Allah meredhai segala-galanya

Wahh atif dah boleh jalan ke?
Eh saya belom boleh jalan lagi le
Boleh berdiri tanpa tongkat je ke?
Saya menupang tangan pada ninja250r le

     Syawal pertama kali ini disambut tanpa kelibat adinda-adinda yang jauh diperantauan. Seorang sibuk melaksanakan tugas perjaga perairan negara, seorang lagi pula sedang menyesuaikan diri di negara orang. Pesanan ayah hari raya kali ini ialah



1) Berubahlah ke arah kebaikan
2) Janganlah dikenang perkara yang lepas
3) Memuji mana-mana anak yang ada effort ke arah perubahan positif(ni aku..poyo)
4) Beraya kali ini tidak cukup 2 orang. Sambutlah seperti ada kesemuanya. Lambat laun bila semua dah berumah tangga ibu ayah pasti kesunyian
5)Memohon maaf dengan segala kesilapan

     Selesai solat sunat eidulfitri, ramai datang ke rumah ku. Sanak saudara terdekat & jiran tetangga. Raya kali ini tak seramai tahun lepas. Tahun lepas orang tak putus-putus datang. Sedara mara yang jarang datang pon boleh terpacak di depan rumah ku. Mungkin kerana menziarahi diriku yang masih terlantar di atas katil. Atuk ku juga datang ke rumah. Bukan kami yang balik kampung dahulu. betapa sayangnya atuk kepada cucu-cucunya terutama mereka yang sedang sakit. Oleh kerana kampung ku dekat dengan rumah (gemencheh) maka kebiasaannya kami akan pulang ke kampung petang raya pertama.
Pemandangan luar masjid
     Raya kedua pula kami sekeluarga perlu menunggu saudara sebelah ibu datang ke rumah. Kebanyakkannya datang jauh dari klang & petaling. Saudara sebelah ibu semuanya orang bandar~ Raya ke3 masih menunggu sedara mara ke rumah. Jam 10 pagi, deruman ninja250r memecah kesunyian. Angah sampai pagi raya ke3. Raya ke4 kami ke rumah atuk & nenek sedara sebelah ayah di area jelai, Gemencheh & tampin. Petangnya kami bercadang ke Melaka (rumah mak long), malangnya mak long tiada dirumah & kami berjalan-jalan ke masjid terapung melaka. Masjid selat melaka. Masjid yang indah. Mungkin lebih indah pada waktu malam.








cuba lihat siapakah makhluk yg menyebok dibelakang

Makhluk itu datang lagi


      Raya ke5 pula, diriku keluar beraya ke temerloh & seremban. Temerloh ke rumah yana untuk menghantar duit raya+hadiah UPSR untuk Balqis(adik bongsu yana). Kemudian kami ke rumah fahizah(mata air angah) kemudian ke PD menghantar fahizah kembali pulang ke KTD (kolej tentera darat). Lama juga berada di sana menunggu fahizah berbaris dulu. Walaupun petang tu agak lewat, aku sempat menyuruh angah ke seremban jaya fasa 2. Beraya di rumah erny. Sebelum tiba aku menelefon erny & menyuruh dia pulang (beraya ke tempat lain) sebab aku ingin beraya. Aku disambut oleh Daniel (adik bongsu erny). Oleh kerana semuanya masih belajar ke semua adik beradik erny mendapat duit raya dari aku & angah.

Gadis domok

Gambar yang nak di whatsapp ke fahizah(haha)
 Pada raya ke6 kami berangkat ke KL. Singgah sebentar di mantin menziarah kakanda fazlie sekeluarga. Kakanda miza kelihatan masak pelbagai jenis lauk untuk kami. 3 pinggan aku sebat. Lihatlah anakanda aiman & atif waie yang comel. Meriah keluarga ni melihat telatah 2 cahaya mata yang mempunyai personaliti yang jauh berbeza.
Atif waie(gambar die berlesung pipit susah nak dapat)
Aiman yang hyperaktif
     Seminggu sudah raya berlalu. Ada beberapa perubahan yang berlaku dalam diriku tetapi biarlah ianya menjadi rahsia. Moga diriku diberi hidayah Allah dan moga diriku sentiasa berada di jalanNya

"Kepada orang jauh nun di sana, satu hari nanti sampai berita, janganlah kau menyalahkan diriku pula, Aku hanya insan yang lemah dalam segalanya, bukan niat untuk merampas apa-apa, cuma cuma memberi kasih sayang di hari raya. Selamat hari raya"


ex Karipap Basi, abg tough

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget